18.09.2020 | Tuulimarja Myllymäki

Kilpailukykyä tavaramerkillä

Tavaramerkki on tuotteesi tai palvelusi nimi tai muu tunnus, jota käytät markkinoinnissa. Tavaramerkin avulla asiakkaat tunnistavat ja löytävät yrityksesi tuotteet ja palvelut muiden vastaavien vaihtoehtojen joukosta. Tämä on elintärkeää kaikille yrityksille.

Rekisteröimällä tavaramerkin varmistat, että muut eivät saa käyttää liian samankaltaista nimeä tai muuta merkkiä vastaavien tuotteiden tai palveluiden yhteydessä.

Rekisteröinnin laiminlyönti voi pahimmillaan johtaa siihen, että joudut aloittamaan alusta uudella tavaramerkillä. Sen lisäksi, että joudut vaihtamaan nimikyltit, pakkaukset ja mainokset, menetät sen hyvän maineen ja tunnettuuden, jota olit jo merkille luonut. Päädyt taas lähtöruutuun ja pahimmassa tapauksessa työsi valuu kilpailijoiden hyväksi.

Varmista siis ajoissa ennen lanseerausta, että sinulla on erottuva ja kiinnostava tavaramerkki, jonka olet suojannut rekisteröinnillä.
Tavaramerkin rekisteröinti toimii myös osoituksena sijoittajille ja kumppaneille, että yrityksesi on asiansa osaava ja vakavasti otettava toimija. Lisäksi voit nimen yhteydessä käyttää ®-symbolia osoituksena siitä, että yrityksesi tuote on suojaamisen arvoinen.

Palvelukonseptin suojaaminen

Monet mieltävät, että tavaramerkki on tarkoitettu vain käsin kosketeltaville fyysisille tavaroille. Mutta tavaramerkki on erittäin tärkeä myös palveluiden yhteydessä.

Palvelukonseptia voi suojata eri menetelmin, kuten sopimuksin. Mutta helpoin tapa suojata palvelukonseptia on keksiä sille omaperäinen ja erottamiskykyinen nimi ja rekisteröidä se tavaramerkiksi. Tällöin yrityksesi saa yksinoikeuden käyttää tätä nimeä kyseisten palveluiden yhteydessä.

Kilpailijat voivat yrittää tarjota vastaavaa palvelukokonaisuutta, mutta he eivät voi markkinoinnissaan käyttää nimeä, joka aiheuttaisi sekaannusvaaraa sinun palveluittesi nimen kanssa. Näin yrityksesi saa etumatkaa kilpailijoihin nähden. Parhaassa tapauksessa yrityksesi palvelut mielletään juuri niiksi aidoiksi ja alkuperäisiksi.

Tuotteen tai palvelun nimen lisäksi voit suojata myös keksimäsi iskulauseen, logon tai vaikka äänimerkin.

Lisensoinnilla lisää liiketoimintaa

Tiesithän, että tavaramerkin omistajana voit myöntää muille käyttöoikeuksia eli lisenssejä merkkiisi. Lisensoinnin avulla voit laajentaa liiketoimintaasi uusille alueille tai uusiin tuotteisiin ja palveluihin. Samalla kasvatat merkkisi tunnettuutta. Lisäksi lisensoinnista saatavat tulot voivat olla merkittävä tulonlähde.

Haaveile ja toimi

Tavaramerkin hakeminen ei ole rakettitiedettä. Hakemus tehdään sähköisesti ja apua on saatavissa niin Patentti- ja rekisterihallituksesta (PRH) kuin alan asiantuntijayrityksistä. Haastavinta on ehkä pysähtyä varmistamaan, onko suunniteltu nimi tai merkki sellainen, että se voidaan rekisteröidä ja että se on vielä vapaana. Ohjeita tähän työhön löytyy muun muassa osoitteesta prh.fi.

Haaveile isosti, usko menestykseen ja panosta ajoissa tavaramerkin suojaamiseen. Ala tietoisesti rakentaa vahvaa brändiä yhdistämällä merkkiisi mielikuvia, tunteita ja tarinoita. Muista, että suurikin brändi on alussa pieni.

Kirjoittaja on johtava neuvontalakimies Patentti- ja rekisterihallituksessa.