« Takaisin

Uuden yrityksen ensiaskeleet digissä

Uutta yritystä perustaessa fraasi ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee hyvin yrityksen diginäkyvyyden rakentamiseen. Hyvällä ja johdonmukaisella suunnittelulla ja toteutuksella saadaan räjähtävä startti verkkonäkyvyydessä heti alkuun, eikä tilejä ja sisältöä tarvitse korjailla ja optimoida suuressa mittakaavassa enää jälkikäteen.

Yrityksen tuotteiden tai palveluiden verkkolöydettävyyden takaa laadukas ja täsmällinen sisältö teknisesti oikein toteutettuna. Toisin sanoen: Puhu samaa kieltä kuin asiakkaasi sekä tuo tuotteesi esiin selkeästi ryhmiteltyinä ja esiteltyinä monessa eri kanavassa. Suurin osa asiakkaista nykypäivänä lähtee etsimään tuotetta tai palvelua Googlesta, joten on tärkeää, että yrityksen verkkosivut ovat Google-ystävälliset.

Näillä askeleilla alkuun

Seuraavassa on esitetty verkkolöydettävyyden takaamiseksi kymmenen perusaskelta, jotka jokaisen yrityksen on mahdollista ja realistista toteuttaa joko omin voimin tai ulkopuolisen tahon avustamana.

1. Verkkosivut. Persoonalliset ja laadukkaat tekstisisällöt sekä siisti ulkoasu saavat asiakkaan jäämään verkkosivuillesi eikä jatkamaan etsintäänsä. Jos oma kynäsi ei ole terävintä sorttia, kamerallasi kuvat jäävät tuhruisiksi ja ohjelmointikaan ei ole vahvinta alaasi, käytä suosiolla ammattilaisten tarjoamia palveluja.

2. Verkkosivujen hakukoneystävällisyys. Asiantuntevat verkkosivupalveluntarjoajat osaavat kirjoittaa hakukoneystävälliset tekstit, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa ja ovat myös miellyttäviä lukea. Verkkosivuilla esiintyvien hakusanojen tulee vastata yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluja, sekä niiden tulee olla myös asiakkaiden käyttämiä.

3. Verkkosivuston responsiivisuus. Responsiiviseksi eli eri laitteille muokkautuvaksi laadittu sivusto tarjoaa miellyttävän kävijäkokemuksen mobiililaitteita käyttävillä asiakkaille. Myös Google suosii hakutuloksissaan responsiivisia sivustoja.

4. Hinnasto. Hintatiedustelujen tekeminen tuottaa ylimääräistä vaivaa hintavertailua tekevälle asiakkaalle sekä myös yritykselle. Hinnaston puuttuminen saattaa jopa karkottaa osan potentiaalisista asiakkaista pois sivustolta. Jos hinnoissa ei ole asiakaskohtaista heittelyä, kannattaa ne ehdottomasti laittaa näkyviin!

5. Varauskalenteri. Palveluja tarjoaville pk-yrityksille nettivarauskalenteri on ehdoton must! Nettivarauskalenteri säästää yrittäjänkin vaivaa, ja asiakkaan on helppo varata itselleen sopiva aika, kun hän näkee kaikki mahdolliset ajat samalla kertaa.

6. Referenssit ja arvostelut. Jos asiakas ei tunne yritystä, haluaa hän usein lukea aikaisempien asiakkaiden kommentteja yrityksen tuotteiden tai palveluiden laadusta alasta riippumatta. Verkkosivujen referenssien lisäksi asiakkaalle kannattaa antaa mahdollisuus ja kannustus kommentointiin Facebookissa ja Google MyBusiness -tilissä.

7. Google MyBusiness. Kun yritystä haetaan Googlessa sen omalla nimellä, aukeaa hakutulosten viereen oikealle Googlen oma MyBusiness-ikkuna, josta näkee muun muassa kuvia yrityksestä, sen yhteystiedot ja karttalinkin. Google luo itse automaattisesti kaikille yrityksille MyBusiness-profiilin, ja jos yritys ei lunasta sitä itselleen hallinnoitavaksi, näyttää ikkuna yleensä hyvin karulta ja tiedot eivät välttämättä pidä paikkaansa.

8. Sosiaalinen media. Pk-yrityksen näkyminen somessa kannattaa nähdä yrityksen markkinointia, viestintää ja imagoa tukevana toimintana. Harvalla pk-yrittäjällä on aikaa sometella päivittäin useassa eri palvelussa, minkä takia somelle kannattaa laatia realistiset päivityssuunnitelmat ja -rungot tai hyödyntää somen ajastuspalveluita, kuten Hootsuitea tai Bufferia. Somessa kannattaa myös hyödyntää vain juuri oman yrityksen toimintaa parhaiten tukevia kanavia.

9. Näkyvyys suosituimmissa hakupalveluissa. Googlen lisäksi ihmiset hakevat yritystietoja erilaisten mobiili- ja verkkohakupalvelujen, kuten Fonecta.fi:n, Callerin tai yritystietoja sisältävän Finderin kautta. Ylläpitämällä päivitettyjä tietoja asiakkaat löytävät palvelusi helposti ja esimerkiksi numerotietopalvelu voi ohjata tiettyä palvelua etsivän asiakkaan juuri sinun yrityksesi luo.

10. Google AdWords. Googlen maksettu mainonta tarjoaa aloittelevalle yrittäjälle kustannustehokkaan markkinointikanavan. Googlen hakusanamainonnassa asiakkaat etsivät jo valmiiksi tuotettasi tai palveluasi, joten sinun tarvitsee enää vakuuttaa asiakas osuvalla tekstimainoksella sekä laadukkailla verkkosivuilla. Googlen Display-mainonta taas on omiaan tarjoamaan yritykselle laajaa kohdennettua näkyvyyttä ja näin kasvattamaan yrityksen tunnettuutta.

Uuden yrityksen ensiaskeleisiin digissä kannattaa todellakin panostaa riittävästi, jotta siihen sijoitetulle pääomalle saadaan varmasti tuottoa. Jos näkyvyyden rakentaminen omin voimin tuntuu liian haastavalta, kannattaa pyytää apua ja delegoida osa tehtävistä ulkopuolisen tahon hoidettaviksi.

Verkkosivuista on aina hyvä aloittaa.

Valentina Vannesluoma, Fonecta Oy

 

Fonecta tarjoaa suomalaisille yrityksille parhaat ratkaisut digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin. Lue lisää www.fonecta.fi/yrityksille