« Takaisin

Yrittäjä, ole hemmetin kiva!

Olen odottanut usein ratikkaa pysäkillä, jota vastapäätä on pieni kaihdinliike. Liikkeen ikkunassa on lueteltuna yrityksen tarjoamat tuotteet ja viimeisenä kohtana on ”hyvä mieli”. Olen monesti tuijotellut tuota näyteikkunaa ja miettinyt, miten herttaista on, että tuo pieni yritys lupaa tarjota myös hyvän mielen. Ja sehän, jos mikä, on yritykselle elintärkeää. Jos yrityksen kanssa asioimisesta jäisi paha mieli, kukaan ei tulisi uudestaan.

Eräs yritysneuvojistammekin totesi hiljattain, että saadakseen aikaiseksi myyntiä ja kasvattaakseen asiakaskuntaansa yrittäjän on oltava hemmetin kiva. Kilpailu on monella alalla kovaa ja yrittäjän on erottauduttava jotenkin joukosta. Toki on tärkeää olla asiantunteva ja taitava omalla alallaan, mutta sitä asiakkaat olettavat yrittäjän olevan joka tapauksessa.

Itsekin suosin hemmetin kivoja yrittäjiä. Olen työssäni paljon tekemisissä eri alojen yrittäjien kanssa. Tilaan muun muassa graafista suunnittelua sekä valokuvaus- ja painopalveluja. Koska kattojärjestössämme on tällä hetkellä vain pari työntekijää, aikaa ja energiaa ei ole hukattavaksi. Niinpä arvostan yli kaiken sitä, että yrittäjä, jonka palveluja tai tuotteita tilaan, tekee asioinnista helppoa ja mukavaa. Yrittäjähän on ikään kuin meillä töissä, joten minulle täytyy tulla sellainen olo, että hänkin tavoittelee meille parasta lopputulosta.

Välillä yrittäjillekin sattuu virheitä, eikä työn laatu ole toivottua. Se on täysin inhimillistä. Ratkaisevaa on se, miten asia silloin viedään maaliin. Aina saa anteeksi, jos myöntää virheensä ja on aidosti pahoillaan. Sitten vain tehdään tarvittavat korjausliikkeet ja jatketaan hyvää yhteistyötä virheistä oppineina.

Yrittäjän kannattaa aina tavoitella kanta-asiakkaita ja palvella näitä hyvin, sillä uusien asiakkaiden hankkiminen on paljon kalliimpaa ja työläämpää kuin vanhojen säilyttäminen. Ja kun on valloittanut asiakkaansa, nämä luultavasti tekevät markkinointityötä yrittäjän puolesta suosittelemalla tätä omille verkostoilleen.

Niin kauan kuin myymisessä on kyse ihmiseltä ihmiselle tapahtuvasta toimenpiteestä, tuotteen ja palvelun ohella myydään aina myös tunne. Yrittäjä voi itse päättää, millainen tuo kaupanpäällisinä tuleva tunne on. Ei voi mennä pahasti metsään, jos päättää olla asiakkaalle hemmetin kiva!

p.s. Tiedäthän, että Uudenmaan alueen uusyrityskeskukset tarjoavat myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen tarkoitettua Startti Plus -palvelua. Palveluun voivat hakeutua maksutta Uudenmaan alueen uudet yrittäjät, jotka ovat saaneet starttirahaa.