« Takaisin

Intohimosta viherkasveihin syntyi ekologisia printtituotteita myyvä verkkokauppa

Nainen, kahvimuki, onnittelukortteja

Ensimmäisen kerran Jenni Koponen haaveili omasta yrityksestä jo viisi vuotta sitten. Silloin käynti Itä-Savon Uusyrityskeskuksessa ei vielä johtanut yrityksen perustamiseen asti, mutta ajatus jäi Jennin takaraivoon itämään. Keväällä 2019 ajatuksesta tuli vihdoin totta ja KOHTEESSA. näki päivänvalon.

Haaveista todeksi

Jenni työskenteli pitkään myyntityön parissa eri vaatekaupoissa, kunnes ryhtyi opiskelemaan sisustussuunnittelua ja valmistui sisustussuunnittelijaksi vuonna 2017. Työskentely harmonisten ja esteettisten asioitten parissa nosti pintaan vanhat ajatukset omasta yrityksestä ja syksyllä 2018 koitti sitten se hetki, kun Jenni päätti irtisanoutua työpaikastaan toteuttaakseen haaveensa. Talven ajan hän hioi liikeideaansa, kävi muutaman kerran yritysneuvoja Katja Remeksen juttusilla ja niin KOHTEESSA. alkoi muotoutua.

Aikalisällä oli tarkoituksensa

Alusta asti oli selvää, että Jenni perustaa toiminimen ja että hänen suunnittelemiaan ja piirtämiään, ekologiselle paperille painettuja kortteja, lehtiöitä ja kalentereita, myydään verkkokaupan kautta.
Verkkokaupan perustaminen ei kuitenkaan toteutunut siinä aikataulussa kuin Jenni oli suunnitellut, vaan matkaan tuli teknisiä mutkia.

– Viivästys johti siihen, että ehdin hiomaan tuotteita ja omaa tyyliäni vielä lisää ja käsitykseni brändistäni vahvistui. Kaikella on näköjään aina tarkoituksensa, niin kuin tällä aikalisälläkin.

Verkkokauppa avautui vihdoin toukokuussa 2019. Yrityksessään KOHTEESSA. Jenni on onnistunut yhdistämään intohimonsa viherkasveihin ja voimaannuttaviin teksteihin, jotka usein kumpuavat hänen omasta elämästään. Tuotteissa näkyy vahvana Jennin oma kädenjälki, ja hän luonnehtii itseään kesän lapseksi, joka rakastaa kaikkea kaunista, valoa ja vehreyttä. Jenni piirtää ja maalaa mielellään ulkona luonnossa aina kun se on mahdollista.

Myös kotimaisuus, lähituotanto ja ekologisuus ovat Jennille tärkeitä asioita: kaikki yrityksen tuotteet valmistetaan 100-prosenttisista kierrätysmateriaaleista ja painotyö tehdään hänen kotikaupungissaan Savonlinnassa.

Some-yleisön kokoaminen alkoi jo ennen yrityksen perustamista

Digitaalinen markkinointi on olennainen osa yritystoimintaa verkkokauppaa pyörittävälle yrittäjälle. Jo opiskeluaikoinaan Jenni oli luonut Instagram-tilin, jota hän edelleen hyödyntää yrityksensä markkinoinnissa. Muutoinkin sosiaalinen media – niin Facebook, Pinterest kuin LinkedIn – on mukana Jennin työarjessa vahvistamassa yrityksen tunnettuutta.

Visuaalisella alalla toimiva yrittäjä on panostanut erityisen paljon Instagram-tiliinsä ja seuraajajoukon kasvattamiseen tässä kanavassa. KOHTEESSA.-yrityksen Instagram-tilillä on tällä hetkellä jo 30 000 seuraajaa. Näin suuri seuraajamäärä ei ole syntynyt hetkessä, vaan sen kokoaminen on vaatinut pitkäjänteistä ja päämäärätietoista työskentelyä. Tämän työn Jenni aloitti jo ennen kuin yritystä oli edes perustettu.

Mikä sitten on salaisuus suuren seuraajamäärän takana? Tässä muutama huomio, joita Jenni on tehnyt matkan varrella:

  • Ihmisille täytyy tarjota sellaista sisältöä, jota he haluavat nähdä
    – Minun tapauksessani tällaista sisältöä ovat sisustuskuvat, niitä ihmiset tykkäävät katsella ja sisustusinspiraatio onkin juuri se juttu, josta Instagram-tilini on lähtenyt liikkeelle. Jos laittaisin kuvia vain tuotteistani, ei se kiinnostaisi ihmisiä yhtä paljon.
  • Tarinat ja ihminen kuvien takana kiinnostavat aina
    – Seuraajat vaikuttavat pitävän siitä, että he näkevät myös, mitä kameran toisella puolella tapahtuu.
  • Saatavilla oleva oppi kannattaa hyödyntää
    – Olen lukenut varmaan kaikki mahdolliset ohjekirjat ja kuunnellut koulutuksia Instagramiin liittyen. Niiden avulla olen pystynyt kehittämään toimintaani kanavassa ihan merkittävästi. 

Anna mennä, unelmat on tehty toteutettaviksi

Yksinyrittäjänä Jenni tekee suunnittelutyön lisäksi lähes kaiken muunkin itse: hoitaa verkkokauppatilausten vastaanottamisen, keräilyn, pakkaamisen ja lähettämisen. Verkkokaupan ylläpitäminen vie sekin aikaa tuotekuvien ja esittelytekstien lisäyksineen.

Talousasiat Jenni on kuitenkin ulkoistanut paikalliselle tilitoimistolle, jotta esimerkiksi veroasiat menevät varmasti oikein ja luovalle työllekin jäisi vielä sen vaatima aika.

– Vaikka työskenteleekin yksin, tukiverkostoja voi löytää toisista paikallisista yrittäjistä. Ihan kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan on rohkeaa pyytää apua toisilta. Sinulle, joka mietit oman yrityksen perustamista tahdon sanoa: anna mennä, unelmat on tehty toteutettaviksi! Kaiken voi oppia, jos sisältä löytyy palo ja on valmis tekemään töitä unelmiensa eteen.